احراز هویت چند عاملی چیست و چه فاکتورهایی دارد؟

احراز هویت چند عاملی چیست و چه فاکتورهایی دارد؟

پیام مدیر سایت :

محل نمایش تبلیغات شما محل نمایش تبلیغات شما

احراز هویت یکی از بهترین روش هایی است که در بخش ورود و خروج یک سازمان برای افزایش ضریب امنیت استفاده می شود. این فرآیند به روش های مختلفی انجام می شود که یکی از آنها احراز هویت چند عاملی است. در ادامه این مطلب از وبلاگ طلوع پردیس به بررسی جنبه های مختلف سیستم احراز هویت چند عاملی پرداخته ایم و مزیت های آن را با هم بررسی کرده ایم. با ما بمان.

احراز هویت چند عاملی یا چند عاملی چیست؟

احراز هویت چند عاملی یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل دسترسی به روش‌های مختلف است که با استفاده از آن فرد باید با کمک دو یا سه عامل احراز هویت کند و خود را با موفقیت شناسایی کند.

بنابراین افرادی که با استفاده از روش های احراز هویت چند عاملی به مکان مورد نظر دسترسی پیدا می کنند، قطعا افراد واقعی گروه هستند و امنیت بالایی را برای یک سازمان و اداره تضمین می کنند.
امروزه بسیاری از بانک ها و مراکز مهم و امنیتی برای کنترل حضور و غیاب کارکنان خود از سیستم احراز هویت چند مرحله ای استفاده می کنند تا کوچکترین نقصی در امنیت مجموعه ایجاد نشود. اگر شما یکی از مدیران این نوع مجموعه ها هستید، پیشنهاد می کنیم از این نوع سیستم احراز هویت استفاده کنید.

چه عواملی در احراز هویت چند عاملی دخیل هستند؟

استراتژی های احراز هویت چند عاملی معمولاً به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • دانش فردی
  • ابزار و امکاناتی که در اختیار فرد قرار می گیرد
  • اطلاعات هویتی و مشخصات افراد

در ادامه این سه مورد را با جزئیات بیشتری برای شما همراهان عزیز توضیح خواهیم داد.

1. دانش فردی
متداول ترین و رایج ترین روش تأیید اعتبار افراد، عوامل اطلاعاتی و دانشی آنهاست. در این صورت کاربر برای اثبات هویت خود باید رمز عبوری را وارد کند که فقط خودش می داند. منظور از دانش شخصی دقیقاً چیزهایی است که فقط کاربر می داند. مواردی مانند رمز عبور از جمله اطلاعاتی هستند که هر شخص می تواند برای گذراندن اولین مرحله احراز هویت به خاطر بسپارد.

از آنجایی که رمز عبور یک فرد ممکن است توسط شخص دیگری شناخته شود، وجود عوامل دیگری در احراز هویت اماکن امنیتی ضروری است. انواع عواملی که در احراز هویت با دانش شخص استفاده می شود عبارتند از:

به سوالات امنیتی شخصی پاسخ دهید

  • کلمه عبور
  • رمزهای عبور یکبار مصرف

2. ابزار و امکاناتی که در اختیار فرد است
در امر احراز هویت علاوه بر رمز، از دستگاه ها و امکاناتی که هر فرد با توجه به موقعیت و موقعیت خود می گیرد، استفاده می شود. این وسیله می تواند کارت یا کاغذ یا هر چیز دیگری باشد. اکثر ادارات و سازمان های امنیتی از کارت به عنوان وسیله ای برای احراز هویت و کنترل ترافیک استفاده می کنند.

وقتی شخصی رمز عبور را به درستی وارد می کند و کارت معتبری را به دستگاه ارائه می دهد، به این معنی است که احراز هویت او تقریباً انجام شده است، اما اگر می خواهید 100% مشکلی در زمینه احراز هویت نداشته باشید، به فاکتور سوم نیاز دارید که قطعی ترین آن است. عامل.

  • رمز عبور یکبار مصرف با استفاده از برنامه های تلفن همراه
  • رمز یکبار مصرف از طریق پیامک یا ایمیل ارسال می شود
  • داشتن نشان، فوب های هوشمند و کلیدهای امنیتی
  • نرم افزار توکن و تاییدیه ها

3. اطلاعات هویتی و مشخصات افراد
مرحله سوم که در آن غیرممکن است فردی خارج از گروه موفق شود، احراز هویت از طریق اطلاعات هویتی افراد است. این اطلاعات شامل عوامل دقیقی است که در آن هر فرد با دیگری متفاوت است.

عواملی مانند رنگ چشم، اثر انگشت، رگ های دست و... از جمله این موارد هستند و اگر فردی خارج از سازمان و خرابکار بتواند با خلاقیت خود دو مرحله فوق را پشت سر بگذارد، حتما در این مرحله گیر می کند. بنابراین برای افزایش سطح امنیت مجموعه خود حتما از هر سه عامل در کنترل تردد افراد استفاده کنید.

  • اثر انگشت
  • تشخیص چهره
  • صدا
  • اسکن عنبیه و سایر بیومتریک ها
  • تحلیل رفتاری

مزایای سیستم کنترل ترافیک چند عامله چیست؟

مهمترین مزیتی که احراز هویت چندعاملی به ارمغان می آورد، کاهش قابل توجه در شانس جعل هویت کاربر است. به طوری که فرد قلابی نتواند خود را جای دیگری بگذارد. با افزودن یک عامل حساس به زمان و شخصی نگه داشتن آن در فرآیند احراز هویت، هکرهای حرفه ای حتی کسانی که رمز عبور کاربر را دارند، اطلاعات او را هک نمی کنند و نمی توانند به جای او وارد مجموعه شوند.

این موضوع علاوه بر ایجاد آرامش در شرکت های مهم و امنیتی، این مزیت را نیز برای آنها به ارمغان می آورد که اطلاعات حساس آنها توسط لایه بالاتر امنیتی محافظت می شود و در نتیجه عملکرد سازمانی مختل نمی شود.

همچنین احراز هویت چند مرحله ای حس هوشیاری را به فرآیند احراز هویت اضافه می کند که عامل بسیار مهم و موثری است. به طوری که با در نظر گرفتن زمان برای وارد کردن نشان های مورد نیاز برای احراز هویت، کاربران به اهمیت امنیت احراز هویت پی خواهند برد.

نتیجه گیری نهایی

احراز هویت فرآیندی است که در آن یک فرستنده و یک گیرنده اطلاعات با یکدیگر مبادله می کنند تا اطمینان حاصل کنند که همان چیزی هستند که ادعا می کنند. به نوعی در احراز هویت بررسی می شود که فرد همان چیزی است که ادعا می کند. در سازمان ها و بخش هایی که پرسنل به سیستم های سازمانی دسترسی دارند، از فرآیند احراز هویت استفاده می شود تا مدیر مجموعه از صلاحیت حضور کارکنان و افرادی که وارد مجموعه می شوند اطمینان حاصل کند.

در این راستا، این مدیران از سیستم های احراز هویت و کنترل ترافیک برای نزدیک شدن به این هدف استفاده می کنند. انواع مختلفی از سیستم های کنترل ترافیک وجود دارد. سیستم هایی که از روش های مختلفی برای احراز هویت افراد استفاده می کنند و فاکتورهای خاصی را از کاربران می خواهند. به عنوان مثال، برخی از این سیستم ها افراد را با استفاده از رمز عبور شناسایی می کنند.

برخی از کارت یا سایر وسایل خاص استفاده می کنند و برخی از اطلاعات هویتی کاربر مانند اثر انگشت، چهره و ... استفاده می کنند، در این میان دستگاه های حرفه ای نیز ساخته شد که از هر سه فاکتور بالا برای احراز هویت کاربران استفاده می کنند. این بدان معناست که کاربران برای ثبت هویت خود باید از عواملی مانند رمز عبور، کارت یا سایر دستگاه ها و همچنین فاکتورهای هویتی و بیومتریک استفاده کنند.

این دستگاه ها در کنار گیت های کنترل تردد، امنیت ورودی و خروجی یک سازمان را در بالاترین سطح ممکن تضمین می کنند و خیال مدیر مجموعه را در سفرهای خود راحت می کنند. امیدواریم مطالب گفته شده مورد توجه شما قرار گرفته باشد. شما می توانید سوالات و نظرات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

جمع بندی: شهر سخت افزار


بازدید : 565
جمعه 1 مهر 1401 - 21:22
مطالب مرتبط
    نظرات
    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه: